CERITANYA ASSIGMENT A2

salam readers..

hai semua..lama tak mencoret sesuatu kat belog ni.. hari ni nak cerita pasal praktikal yang di jalankan kat solah tadi.. sebnanye mood untuk nak buat praktikal ni langsung zero.. langsung tak ada mood.. tak ada semangat.. tak macam Assigment A1 dulu.. penuh debaran.. penuh keterujaan.. tapi kali ni sangat2 tak ada feel nak buat praktikal.. apa la yang bermain kat kepala otak ni..

sebelum menduduki praktikal mestilah kena buat preparation.. hafal code, tulis semula code, buat semakan code yang da di tulis.. tapi semalam langsung tak ada buat.. pukul 10 da tidur.. paga1 sampai sekolah baru lah nak hafal code..barulah nak ulis semula code.. tu pun time cikgu lain mengaja.. sebaik silibus subjek da habis.. so tak ada masalh sangat.. tadi pun bincang pasal soalan2 past year..sambil2 tu hafal code..

masa rehat aku terus naik makmal.. tak jaga, tak makan..sampai makmal terus on pc..da on pc, on pulak borland c++.. nak try coding.. da tinggal beberapa minit lagi sebelum praktikal bermula.. tampal tengok code, aku coding terus jek.. tetiba separuh jalan, kelas dah mula.. semua code tadi aku padam semula.. sir bagi taklimat ringkas sebelum praktikal di mulakan..

coding pun bermula, ok code yang aku type dengan penuh teliti..sangat mencemaskan.. boleh ingat ke??boleh ingat ke?? code dah separuh.. tetiba kiwi dah ciap..mak oi..baru 15 minit kot kau dah ciap nyah.. ok aku teruskan jugak.. code punya code.. eh da ciap la.. save dulu..baru compile..eh ada error la..check balik.. tetiba ---------------------------------------- ohmaigod!!!!! pehal kau tetiba mati.. weh apesal hilang.. waaa...ini tidak mungkin.. pergghhhhh!!! pehal kau hilang semua??? kan aku da save tadi.. tak aci..tak aci......

ok, tak apa.. kau buat aku macam ni kan.. kau ingat aku nak mengalah????!!! ni tetiba emo tahap cipan kena sumpit.. aku terpaksa la type code..entah ingat lagi ke tak ni.. ruzy kat sebelah dah ciap..tapi ada error.. aku terik nafas, hempus pelan2.. ok type dengan tenang.. dah sampai setengah, walau weh, ramai dah ciap.. lepas ni budak form 5 nak guna makmal, takkan aku tinggal sengsorang.. aku type code sampai habis.. ok save, then compile.. peh banyak gila error.. aku check satu per satu.. sampai tinggal 1 error.. ok masa tu tinggal 4 orang jek kot tak ciap lagi.. termasuk aku.. kalau dulu aku antara student yang ciap awal..

kawan2 aku semua da ciap.. dah tunjuk output.. aku masih lagi nak selesaikan error.. sekali berduyung kawan aku datang tolong aku carikan error untuk di betulkan.. peh da 10 minit tak jumpa2 kot.. last skali ruzy dapat detect.. pesal tulis code..patutnya type.. laaa....patutkan error.. ok thank ruzi.. tapi aku rasa fail la praktikal ni..praktikal ni umpama exam.. memang exam pun kan.. ni stpm punya.. kalau da orang tolong apa lagi nak kata.. cannot go la yang borland tetiba mati.. tapi sir kat "dugaan, sabar.." ok thanks sir..eh nak tengok tak output aku?? tapi aku tak tau nape tak boleh masukan printscreen kat cini..sape tau??? tak pe la.. bagi tengok code jek..

n=++n;
while(n>1)
{
printf("\n\n\t\tSubject %d :",m);
scanf("%c",&code);
fflush(stdin);
{
if(code=='A'||code=='a')
price = 18.00;
else if (code=='B'||code=='b')
price = 20.00;
else if (code=='C'||code=='c')
price = 20.00;
else if(code=='D'||code=='d')
price = 22.00;
}
--n;
m=++m;
total=total+price;
}
}
else
{
total=60.00;
}
printf("\n\n\t\t  **********************\n\n");
printf("\n\t\t  Your tuition fee :RM%d",total);
printf("\n\n\t\t    Thank You");
getch ();
return 0;
}


ni sebahagian jek.. tak boleh masuk semua.. setiap titik walaupun breaket or semicolon pun langsung tak boleh tinggal.. kena ingat.. kalau tak memang tak jadi..mesti ada error.. so ok la.. selamat malam..



No comments: