BUKAN LAGI C.P.R

salam readers..
jadi model oreo jap..hehe..
wajah penyelamat mestilah kelihatan senyum sentiasa..

just a short and simple post from me.. hehe.. by the way, today have a JPAM.. an an an... *ok bajet pandai inggeris kan nak peaking2 nih* ok JPAM ni tak semestinya kawad semate2.. banyak lagi yang kami belajar.. macam hari ni kami belajar tentang C.P.R(cium,peluk,rabe) eh bukan..hamboi2 korang nih.. C.P.R atau nama panjangnya Cardio Polmunary Resuscitation. apa yang korang selalu dengar pasal C.P.R ni mengenai cara menyelamat pernafasan mulut ke mulut.. namun, C.P.R ni tidak boleh lagi di gunakan pada masa sekarang.. apa sebabnya?? kerana pelbagai penyakit daripada mulut ada di sekeliling kita..

jadi, WHO(World Healthy Organization) telah memperkenalkan cara yang baru untuk misi menyelamatkan yang akan di gunakan pada bulan 7 tahun ni nanti.. ia di kenali sebagai DR.CAB.. i'm sure all of u dah tau pasal ni..kan3.. sok aku saja jek nak ingakan balik..

Ape itu DR.CAB???
D : Dangerous
D ni terbahagi kepada 3 komponen iaitu menyelamat(rescue), mangsa, persekitaran.. ini bermaksud, orang yang mahu jadi penyelamat perlu memastikan diri mereka cukup selamat untuk menyelamatkan orang lain. mangsa pula terdedah kepada bahaya dan mempunyai 2 keadaan sama ada hidup atau mati, dan persekitaran ini mengenai tempat barlakunya kejadian dan adakah tempat itu selamat.

R : Respond
R merupakan tindak balas sama ada mangsa bernafas ataupun tak. ada cara macam mana nak dapatkan respon daripada mangsa.. pertama, penyelamat perlu menepuk bahu mangsa(kalau ada gambar baru paham).. lepas itu, sekiranya tiada tindak balas lakukan EMC(Emergency Medical Service) iaitu dapatkan bantuan 999 bahagian EMS ok!! *serahkan kepada yang pakar*

C : Circulation
C perlu di lakukan terhadap mangsa iaitu check nadi di leher mangsa.. nadi yang berada di leler mangsa iaitu nadi carotik.. kemudian berikan tekanan 30 kali dengan kedalaman dewasa 1 ke 2 inci, kanak2 1 ke 1 setengah inci dan bayi setengah ke 1 inci..

A : Air Way
A perlu di lakukan untuk check mulut mangsa sama ada terdapat apa2 bahan yang menghalang pergerakan udara dari mulut mangsa..

B : Breathing
B di lakukan untuk memastikan mangsa benar2 barnafas dan masih hidup.. B ni di lakukan melalui 3 cara iaitu melihat, mendengar dan merasa.. penyelamat boleh melihat ke dada mangsa sama ada bernafas atau tak.. penyelamat akan mendengar pernafasan mangsa malalui beberapa cara.. dan penyelamat boleh merasa haba pernafsan mangsa..

jadi di sini aku dah beri sedikit ilmu walaupun tiada gambar.. sekadar untuk pengetauan korang la kan.. jadi, siap2 yang nak jadi hero, pastikan diri itu cukup ilmu nak tolong orang baru boleh tolong.. kalau tak, minta kepada yang pakar ok..

kenapa tulisan pada ambulans terbalik??
sebabnye, bila berlaku kecemasan, pemandu lain yang melihat cermin belakang 
akan melihat perkatan ambulans.. jadi mereka akan memberi laluan kepada ambulans


AisHaH@Eca/photo..editor

5 comments:

Emmy Nur said...

SHORT n SIMPLE ke ni..???
kompius laa.. ;p

btw, awk curi dan pkai spek sy..sila pulangkan balik..!! sekarang!! dgn oreo skali..hoho.. ;p

zUlaikha rAzak said...

cium.pegang.rabe?/wushooo..hahaha

Emmy Nur said...

ko bab2 luc*h ni mmg ko cpt je ea makcik...
suke lg tuu..

Unknown said...

en.emy : haha..ini bukan awk pnye..ini sy yg punye..hahaha.. lai lai lai..meh makan oreo..tggal plastik je..

Unknown said...

k.ika : puh puh puh..ni la rupenye org kt..nmpk yg tuh jek..kikiki..sila la wat knyataan maap..