Raya Semaki Hampir

raya semakin hampir..
aku tolong mak buat kuih..
tolong abah anyam ketupat..
tolong adik basuh kereta..

tapi jiwa aku tiada di situ.. jiwa aku kosong.. hanya berbuka dan bersahur.. tetap tiada rasa seperti berpuasa yang akan menyambut raya.. teringatkan perkara-perkara lalu buat aku rasa tiada semangat meneruskan ranjau selepas ni.. padahal, ketenangan yang aku cari telah aku temui.. naum, ketenangan tu tak lama.. belum aku dapat nikmati, ketenangan tu di agut kembali.. mungkinkah aku akan jadi seperti dahulu???

sering bermuram..
tiada semangat ke sekolah..
ponteng bertugas..
homework tak ciap..
lepak di belakang kelas menikmati pohon2 hijau yang hanya berdiri tegak..
mungkinkah aku akan terus begitu??
bila di tanya mengapa, pantas mutiara jerni ni merembes di pipi..
sanggupkah aku terus begitu??
lalu..apa yang aku patut lakukan untuk menarik kembali semangat yang hampir putus ini??
kemana harus aku bawa duka lara ini??
ke hujung dunia??tapi di mana??

mampukah aku ketawa riang..
ceria suka..
seperti yang aku lakukan dua bulan yang lalu??
lalu..bagaimana??
seperti sia2 aku memijakkan kaki di bumi tingkatan 6 ini..
bukan subjek yang sukar..
tetapi semangat meneruskannya yang semakin berliku2..

apa yang patut aku lakukan??
kenangan dulu sering menghantui diri ini..
berlegar2 di ruang mata..
menari2 di dalam mimpi..
terimbau2 dikala bersendiri..

mengharapkan raya yang penuh makna..
bukan pura2 bahagia..

1 comment:

zUlaikha rAzak said...

jgn sedih2!!!
ari raye hari kemenangan..u shud cheer on it..
cheer up gal!=)