REZEKI DI BULAN RAMADHAN | TAWARAN KE IPTA

Salam, Hai..

Ramadhan datang lagi.. apa persiapa yang korang dah buat?? err persiapan ke?? kan dah tengah bulan ni.. bagi aku ramadan kali ni tak macam ramdan tahun lepas.. tahun lepas sangat meriah sebab ada lapok.. lapok ni seekor kuching yang sangat memahami manusia.. dia time puasa dia pun puasa jugak lah.. kat rumah memang tak nampak dia makan.. tapi tak tau la kat luar kalau di pose yuk2.. hehe..hapehal cite pasal lapok ni???

Bulan ramadan ni jugak mungkin rezeki sorang Aishah.. haishh ayat madah segala bagai.. eh eh eh.. tengok kat bawah ni..


Ha nampak tak??aku dapat masuk u.. yep itulah yang semua orang impikan.. bila dah habis belajar menengah mesti nak masuk u.. nak masuk u kerajaan.. kan3.. tapi apa pun, aku masih rasa belum cukup puas dan belum cukup gembira..

Kalau boleh mestilah kita nak masuk u sama2 dengan kawan yang sama2 kaita belajarkan.. memandangkan aku terpaksa sendirian ke atas, mestilah sedih dengan kawan2 yang lain.. kita belajar sama2.. pandai sama2.. ketawa sama2.. gila sama2.. sedih sama2.. mestilah nak masuk u sama2..

Tapi aku nak cakap kat cini.. DONT GIVE UP!!! hey korang2 yang mungkin baca ni aku nak cakap jangan give up.. UiTM masih ada lagi untuk second intake.. Kalau betul2 nak masuk u kena usaha dan rajin sikit.. rajin bukan laman web UiTM untuk peluang kedua.. tau3.. sini aku bagitau cara2 nya.. ikut pengalaman aku la kan..

1) Mula2 masuk web UiTM

2) Pergi ke sidebar kiri > borang permohonan > ijazah sarjana muda
boleh lah buat permohonan.. Pastikan dah beli no pin BSN.

3) Pilih course.. Bila pilih course mestilah kena pandai pilih.. macam aku ni yang result tak berapa nak bagus kena la pilih course yang sesuai dengan result contohnya :
    - Pilih course yang biasa2 tapi ada market untuk pekerjaan.
    - Jangan letak course yang korang rasa sesuai tu kat pilihan akhir atau pilihan bawah..
    - Penting bagi korang yang nak mohon ni kena semak kelayakan mengikut result SPM dan STPM/Matrik.
    - Jangan demand!!! ok.. (jangan pilih course tough tapi result tak berapa nak tough)

4) Bila korang dah hantar permohonan seelok nya korang yang semakan semula supaya permohonan korang tu dah masuk dalam sistem.. ok..

Tak banyak, sikit pun aku kena kongsi dengan korang.. Ini apa yang aku dapat dari sumber2 bacaan yang boleh di percayai dan atas pengalaman sendiri.. Paling penting, sebelum nak plih course tu, korang mesti tak paham course tu belajar apa kan.. Seeloknya korang search dulu course yang korang nak pilih tu supaya bila dah dapat nanti korang tau apa yang korang akan belajar nanti.. sebagai persediaan diri tak kena culture shot nanti..

ok la tu je nak kongsi dengan korang.. apa2 pun, Selamat Berbulan Puasa, Semoga puasa tahun ini di berkati dan di rahmati..


4 comments:

profmie said...

tahinah...dpt smbg degree..sy jg yg xdpt..
tahniah skali lg..muge blaja rjin taw..bukn seng nk dpt msuk u gov ni..saingn sengit sgt

zUlaikha rAzak said...

tahniah eca^^

Noor Atikah Ramli said...

tahniah dik ! ^^

Unknown said...

thanks all..