STPM : MUDAH ATAU SUSAH???

Salam,

Hai warga blogger, rasa nya semalam adalah tarikh keramat bagi mereka yang bergelar pelajar STPM 2011.. sebab tarikh keputusan STPM keluar semalam.. Adakah korang berpuas hati?? atau adakah keputusan korang tu tak logik?? dan adakah keputusan korang tu telah tertukar markah dengan orang lain??

Banyak tak tanda tanya terhadap keputusan korang tu?? adakah korang jangka keputusan korang tu lebih baik dan hebat dari apa yang korang dapat?? atau keputusan korang tu sebenarnya amat mengejutkan kerana korang peroleh keputusan yang lebih baik dari yang korang jangka??

Inilah alam realiti.. bergelar pelajar pra-u bukan mudah.. kerana korang adalah calon untuk melangkah ke peringkat yang yang lebih tinggi dan peringkat itu adalah pasaran masa hadapan korang.. Susah ke peperiksaan STPM ni??

Jom lihat satu persatu :
  • Di sekolah, korang di ajar oleh guru.. Dan korang yakin, cikgu tu mampu mengajar korang untuk berjaya. Korang ikut setiap kata cikgu, buat kerja rumah, buat latihan, ikuti teknik menjawab dan yang paling hebat lagi, korang dah khatam pun buku tu.. nak khatam untuk yang ke 1000 kali nya boleh muntah.
 
  • Tapi, yang menanda peeriksaan sebenar bukan lah cikgu korang.. tapi orang lain.. mungkin dia seorang guru tingkatan 6, mungkin juga die seorang pensyarah universiti.. setiap orang lain cara menandanya walaupun menggunakan skema jawapan yang sama..
 
  • Apa yang perlu korang buat, adakan jaringan luas sesama rakan pra-u dari lain-lain negeri.. sekarang ada facebook dan twitter.. gunakan semuanya ke arah itu.. Mungkin rakan negeri lain menggunakan buku yang lain dari buku yang kita gunakan..
 
  • Cikgu aku pernah kata, pelajar pra-u tak cukup baca 1 buku, sekurang-kurangya bacalah 3 atau 4 buah buku dalam 1 subjek.. itu pun belum tentu kita boleh dapat A.. ini bermakna, pelajar pra-u perlu banyak membaca dan perluaskan pengetahuan.
 
  • Lebih penting lagi, dapatkan soalan2 latihan dari negeri lain serta jawapan nya.. mengkin korang buat soalan yang sama tapi, setiap tempat mempunyai jawapan yang berbeza.. dan dalam banyak2 jawapan, yang di terima mungkin 1 atau 2 jawapan sahaja..
 
  • Ingat, STPM buakan seperti PMR dan SPM.. pelajar arus perdana telah di tetapkan silibus untuk pembelajaran dan rujukan pertama adalah buku teks. Tetapi STPM perlukan pelbagai buku, pelbagai rujukan.

  • Seharusnya usaha yang berlipat kali ganda.. STPM 2012 beruntung kerana menerima bantuan dari kerajaan.. Sepatutnya gunakan wang itu kearah untuk mencapai kejayaan.. wang itu sangat cukup untuk membeli buku untuk rujukan perbagai kerana buku rujukan STPm bukan semahat buku budak di universiti.

Aku dah usaha tapi aku tak berjaya :

  • Persoalan itu tetap berlegar2 dalam kepala aku ni.. sebenarnya, ada beberapa sebab.. Bila kita dah berusaha, dan peperiksaan dah beakhir, yang ada hanyalah urusan kita dengan tuhan.. sebab tuhan yang tentukan hikmah nya..
 
  • seperti usaha fizikal kita menghadapi peperiksaan.. baca buku, buat latihan, menghafal, memaham dan banyak me lagi.. macam tu jugak usaha kita dari segi rohani.. mungkin kesilapan yang kita tak nampak tu pada Tuhan.. mungkin kita tak cukup mendekatkan diri dengan Tuhan dan mugnkin kita tak istiqamah dalam melakukan sesuatu..kan3???
 
  • Percayalah pada D.U.I.T   :   Doa  |  Usaha  | Ikhlas/Istiqamah  |  Tawakal
 
  • Selain tuhan, hubungan kit dengan manusia pun perlu baik.. dengan bibu bapa, rakan2.. guru2 dan semua orang di sekeliling kita..kadang2 kita tak perasan kesilapan kita.. kan3..

Jika kita dah lakukan semua kat atas tapi masih tak berjaya???

  •  Jawapan nya senang je, Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.. Dia ada hikmah yang kita tak nampak.. Dan kita akan nampak bila sampai masa nya..
Dan percaya setiap apa yang berlaku ada hikmah nya - Alhamdulillah, sudah memotivasikan diri-

9 comments:

cik ika said...

org rmi ckp stpm memang susah..
aisha amek kn?
da dpt result??
how dear~~

FindingSpectrumAcademy said...

Alhamdulillah~ ALLAH da beri yg t'baik utk akak..Bersyukur kpdNya sbb DIA da aturkan yg sgt t'baik utk akak..stiap yg pahit akn d blas 'manis'nya..Insya'allah~ dlm mse t'dekat ni akn ade keajaiban tu..cume kite perlu b'sbar..AMIN~~ ingat ALLAH itu MAHA PENYAYANG! syg ALLAH&syg KAK AISYAH yg KUAT! <3 :)-Aishira-

Unknown said...

Dlm dunia nie mmg xde perkara y mudah tapi ia bergantung pada kita sendiri sama ada ingin berusaha atau tidak....

hafisvr4 said...

senang kalau tahu,tp susah kalau xtahu,huhu

hafisvr4 said...

huhu

profmie said...

betul tu..huhuu..

Anonymous said...

akak dulu dpt pointer bape..n brape prinsipal???

Anonymous said...

Masalahnya dek non saya rasa kerajaan perlu tukar cara stpm. Sebb kalau banyak sgt rujukannn manusia nii pengetahuan dia terhad keboleh upayaan dia terhadd. Kalau begituu cara penerangan awak seumpama memdam bara apii. Student pun takan terus tebakar mengejar impian cita cita. Tapi bila sesorang tu amin dip ke degree ke. Takle sesuah stpm. Walupun essay dan point mengilut logik sesuatu subject unless benda tu faktaa laaa. Mengikut pengalaman saya half way stpm saya rasa seolah olahh usaha pelajar form 6 tu tebiar mcm tuu jee. Tawakal tawakal gakk tapi kalau sistem sekarang tak diubahh saya rasa sampai.kemana pun pelajar malaysia tak kemana. Saya menyamakan luar negara sekolah antarabangsa atau sebagainya tapi dh sampai waktunya kita tukar cara lama tersebut kita kena boostup semua rakyata menjafi tepelajara berdiploma bedegree.

Anonymous said...

Nasibla muet saya meletupp.