JOM MASAK | NASI LEMAK BANDAR

salam...

hai..hai ..hai... dah tengok banner kat atas.. ni mesti Cik Puteri nak bagi resepi istimewa kan.. kan3.. haa exceli dah lama dah aku nak bagi resepi ni.. nama dia macam lain kan.. nasi lemak bandar?? bandar sangat la kan.. nanti kite tengok ye apa la yang bandar sangat resepi pada kali ini..

apa yang ada pada nasi lemak??? ok nasi lemak yang biasa selalunya ada nasi la kan.. pas tu ada sambal, telur mata, kacang dan ikan bilis goreng, serta timun..

bahan nak buat nasi lemak bandar :


beras yang sudah di basuh - mengikut sukatan sendiri
1 kotak susu segar
1 batang serai
1/2 sudu kas-kas
halia mengikut sukatan sendiri

cara-cara menbuat nasi lemak bandar :

1. beras di basuh sebersihnya bagi membuang segala kotoran.
2. beras yang telah di basuh di masukkan ke dalam periuk
3. masukkan susu segar sehingga melebihi 1 inci paras beras.. paham tak?? (ikut sukatan sendiri agar nasi tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras.).
4. masukkan serai, halia dan kas-kas tadi..
5. nak rasa sedap, gaul lah semua bahan tadi menjadi sebati.. boleh la tunggu sehingga masak.. mudah kan..
6. letaklah daun pandan bia wangi..kalau boleh daun pandan biar di ikat..

bahan nak buat sambal ikan bilis :

lada kering, bawang merah, bawang putih di kisar halus
3 sudu asam jawa
2 genggam ikan bilis di goreng
halia mengikut sukatan sendiri
1 sudu minyak masak
1/2 bawang merah di racek
perasa secukup nya

cara-cara nak buat sambal ikan bilis :

1. panas kan kuali, masukkan 1 sudu minyak.. ye kawan2 jangan letak minyak yang banyak ye..
2. masukkan bawang potong dan halia, tumis sehingga naik bau dan kekuningan..
3. masukkan kan bahan yang di kisar, tumis sehingga naik bau..
4. masukkan air asam jawa, tumis sehingga kering..
5. akhir sekali, masukkan ikan bilis yang sudah di goreng dan perasa yang mencukupi.. kalau nak sedap, masukkan kiub pati ikan bilis buat pengganti garam dan perasa lain..

nasi dah ciap, sambal dah siap, goreng le telur.. pandai kan goreng telur.. haha.. ok selamat mencuba ye readers.. ok la tu la nama nya nasi lemak bandar.. tukar santan kepada susu..

akibat tiada timun di ganti dengan kubis..hehe..

selamat mencuba (",)

5 comments:

myL liFe said...

kak, mam kite ckap... kas-kas ke halba? akak tak masuk garam n daun pndan ke..?

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah.chef..hihi..nk skit..

Qaseh Puteri said...

zulaikha : haha..lupe plak nk msukkan dlm resepi..nnt edit blik..akak sbut kas-kas..mybe ade nama lain kot..

yui : haha..mnt msak2 ni..

Emmy Nur said...

kak, nk tnye ckit le?

1. cmne nk kiras halus bawang putih?
2. cmne nk panak kan kuali?
3. ikan bilik tu ikan jenis ape kak?

BHAHAHAHAHA !!! XD

oppss!! jgn mara~ hehe

btw, resepi yg sihat gntikan santan dgn susu segar.. ;)

Qaseh Puteri said...

hahaha..gila la byk gile typing error..kene check blik ni..