KAU TUNJUK LAUT

salam..hai hai hai....elo friends..elo world..lihat la dunia..i'm back..dengan wajah baru..dengan membawa kisah sensasi..opss...!!! terlebih sudah..ok eca dapat merasakan readers rindu pada cerita2 eca..ok titik, no more perasan2..

apa yang eca nak story ni da lame dah..dah basi dah lapuk dah berkurun lama(loghat sabah sikit)..nak story ni..hari tu pada 25,26,27 hb feb eca dan persatuan pemimpin yakni pengawas, pembimbing rakan sebaya, majlis ketua tingkatan dan majlis perwakilan pra-u telah pergi kursus kepimpinan bestari.. kat mane ek??? tau tak??nak tau?? mm kem tu di adakan kat TUNJUK LAUT BEACH RESORT, TANJUNG LEMAN MERSING.. ha hamek ko penuh, full..

ok nak cerita da ni..sedia......
25/2:
ok kami bertolak dari sekolah seawal 3.30 petang dengan 2 bas yang di sediakan..eca dapat naik bas ngan elva,hasnel dan ruzi..peh ni memang cannot go la..bas yg eca naik ni untuk peserta lelaki dan perempuan bukan islam..tapi atas kepercayaan yang cikgu beri, aku di tugaskan menjaga girl di bas pertama dan hawa di tugaskan menjaga girl di bas kedua..tapi last2 aku yang membuta nih..apa cita???

ok perjalanan menganbil masa 2 jam..sampai kat tunjuk laut pakul 5.30..masa tu yang muslim terus ke surau solat asar berserta jamak..peserta yang lain memasang khemah..peh tepi laut la ye..sebaik masa tu belum tsunami lagi..
belakang cikgu azlen dan cikgu emyrah tu khemah aku and the geng..
(aku,hawa,ema,dewi,ruzi,elva) gile nyah muat beb sumbat ramai2 dalam tu 

ok gambar yang tk berape nak gah ni masa lepas makan petang..
sementara nak dapat arahan gi mandi dan bersiap untuk solat maghrib..

ok kita sambung balik..segalanya selesai dalam pukul 7.00 ptg..jadi cikgu arahkan kami untuk mandi dan bersiap untuk solat maghrib jamak dengan isya' dan kasar.. malam tu kami ada latihan dalam kumpulan LDK.. pertama sekali cikgu akan beri dahulu tag nama peserta..lawa la ye tag nye..(serius, tag yang kami buat masa orientasi pengawas lebih buruk dan kejam!!!)haha..padam muka kau..!! ok seterusnya pembahagian kumpulan.. gila lah ye dapat kumpulan sama dengan hawa dan ashira dan dewi..gila kentang..di sebabkan hawa terlalu excited dapat sama kumpulan dengan aku, sekali.......ouchhh!!! tersepak simen la die..belum mula aktiviti da luka..haha..(nasib mu la...)

aku satu kumpuln dengan tuah sekali..adoiyaii!!! dah dapat kumpulan mestilah lantik kutua dan penolong setiap kumpulan..ok tuah ketua dan aku penolong.. lepas tu yang di tunggu2 telah tiba..jeng jeng jeng....!! ape weh ape?? pelantikan penghulu dan penghuluwati..
p/s : orang yang telah di haramkan untuk menjadi penghulu adalah basnel dan zahid..haha..ok stret tu de point.. penghulu said putra dan penghuluwati nya ailah hawa..wow...pasangan serasi nih..

 wajah2 bahagia menerima tag peserta..

perhatikan betol2..aku sekumpulan dengan hawa, ashira..ek!! 
dewi tak nmampak..ya ampun..

ok kami tak mandi!!!! ini kenyataan berani mati..haha..di sebabkan baru samapi kan, da nak malam pun..tak ya la mandi..jimat baju.. ok seterusnya aktiviti JKK..jawatankuasa ketua kampung..tett!!!! salah sama sekali.. aktiviti ni merupakan Jom Kenak Kawan.. di mana setiap ahli kumpulan perlu menyebut satu persatu nama kawan dalam satu kumpulan..hamek kau jenuh nak menghafal nama..lagi2 nama yang panjang..Dasy Puji Hastuti..haha..selesai game ni, kami di beri tidur seawal jam 12 malam..aku letak kepala je terus ilang..tak sedo2..(maaf yek member2 yang nak kejut aku bangun pagi)

26/2:
ema kejut seawal jam 4 pagi untuk mandi..lepas mandi dalam pukul 4.30 kami kembali ke khemah ambil telekung pergi surau dan.......tidur..huaaaaa.....mengelat..bukak kipas dan tigur dengan lena nya smapai pukul 6 pagi..kelam kabut bangun ambil wuduk solat berjemaah.. tapikan.......kecian kat hawa a.k.a penghuluwati lagi dedikasi.. dia tak tidur pun..die tido bila dengan aku dan ema tidur di surau..

pagi tu selepas sarapan dan senaman pagi kami memulakan aktiviti jungle tracking.. masuk hutang dan panjat gunung errr bukit errr tak tau la apa nak panggil..gunung dia berbentuk M.. jenuhnya naik..penat.. masa tu baru aku paham kenapa cikgu letak aku sekumpulan dengan hawa.. sebabkan tolong dia panjat gunung..hehe.. luv kau la hawa..
semangat penghulu mendaki gunung..
amat curam.. 

cikgu pun perlu mendaki juga..chaiyokk!!

gambar beramai2 apabila sampai ke puncak gunung..
huh!! penat 

dari kiri> cikgu azlen,cikgu rubiha,cikgu emyrah.cikgu tay dan cikgu azam

perjalanan kami amat menarik..tetapi penuh cabaran.. sangat penat dan rase pitam je..tapi bila dah sampai kat puncak rasa masah nak cakap (lihat lah dunia!!!aku sampai kat puncak!!!)hehe.. melebih je kan.. bila nak turun dari gunung kami guna laluan yang lain..ahah..yang ni cannot go la..sampai kat bawah jumpa KFC.. ada caya kah??ok tengok kat bawah ni..
ni zaid dan kekasih hati..amani..
nanti kita tengok berapa ramai couple yang pergi kem tunjuk laut ni..

ok lepas tu kami terus menghadapi aktiviti seterusnya iaitu merempuh halangan.. ada 15 halangan kesemuanya.. tapi kelakar la.. sebab halangan tu dah lama dan agak lusuh dan menakotkan.. kalau pijak kayu tu takot je patah..nampak macam da reput.. kiranya aktiviti ni habis pada pukul 11 pagi.. kemudian kami di beri masa 2 jam sampai pukul 1 untuk bersiap solat zohor.. macam biasa.. dah mandi kami the gila2 geng tidur kat surau.. dah pukul 1.15 berlari2 pergi ambil wuduk *kumpulan kami ciap awal.. tu yang dapat relex lama tu..* mengelat!!! tak aci!!!

petang tu selepas zohor kami ada abselling.. haha hamek kau turun pakai curam pakai tali.. pada mulanya ramai yang macam seram2.. tapi tengok macam best aja terus ramai yang nak cube..
 peserta bersedia untuk melakukan abselling
*gambar tett..maaf mereka malu nak amek dari depan..

 zahid melakukan penerjunan_ _ _ bangunan..hikhik!!

ni zaid.. dengan gaya pakistan die..

abselling ni sampai ke petang.. aku dan the gila geng kena panggil cikgu untuk bungkus hamper.. haha.. ni yang cannot go.. couples da hilang dengan asmaranya..
ni lah hamper yg kami bungkus..
hamek kau ciap 8 kesemuanya dalam masa 15 minit  je..
pantas cekap bernas simple simpul sempit..erk??

 pasangan kekasih laut : zaid & amani, shamil & ain, tuah & iqa, epul & wari, zahid & shira

ni gambar bak kate Mr.american shit
"yang ni x bleh blah..dalam kareme ni penuh gambar diorg..
almaklumlah pengantin baru"
........dah besar dah adik saya.......

kalau nak tau, aku ni punyelah penat tau bungkus kamere.. diorg ni dok sibuk je berposing kat tepi pantai.. lepas tu pukul 5.30 kami di lepaskan untuk mandi laut..waaaaaa....!!!! sangat seronok tau.. bagusnya mandi laut ni, penyakit aku ni baik terus.. sejak balik dari mandi laut, aku dah boleh tidur nyenyak..huhu.. thnak you Allah for give me a laut...erk??

malam pulak ada sesi penbentangan pengenai pemimpin.. setiap kumpulan seberi satu kertas untuk pilik pemimpin yang di kagumi, kemudian pilik ciri2 kepimpinan yang ada dan bentangkan kepada peserta yang lain.. kumpulan aku pilik tunku abdul rahman.. sempena nama bapak aku..kikiki...!!! aktiviti seterusnya hati ke hati.. ni kes nangis2 kau.. tapi aku tidor.. sedar2 orang sume nangis..huh!!! hampeh.. aktiviti ni habis pukul 12 tgh malam.. lepas tu kan..........................

aktiviti seterusnya adalah nightline.. ingatkan dah boleh tidur sebab mata dah mengantuk.. aku baru nak sludup keluar dari tapak khemah nak cari telefon nak call ehem2 sebab dah masuk time bezday die nih.. adoi.. ade aktiviti pulak.. pagi bute pukul 1.30 pg tu kena jalan malam.. outdoor persuit hanya lepaskan peserta berjalan sorang2 pada waktu malam.. gelap sangat lah ye.. macam nak merangkak je meraba2 nak cari jalan keluar.. huh!!! hanya berpandukan 3 clue saja..
- jalan ikut kiri
- pasword permas jaya
-jalan ikut tar
akhirnya samapai ke penghujung jalan.. di pendekkan cerita, kami tidur pada pukul 3 pg..huaaa!!!!

27/2
last day berada di tunjuk laut.. gila lah bangun pukul 6.30 pg..mmg x mnd la.. sempat solat jek.. huh!!! aktiviti kami yang pertama merupakan senaman pagi.. nak tengok tempat kami nightline???
 bayangkan jalan ni pada pukul 2.00 pg..waaa..hunted gile..!!!
tanpa cahaya menyinari alam..

nampak takkereta tu???
ha tu penghujung jalan nightline kami..
ni time hinghirup udara laut yg segar..di jeti..
ombak tinggi..


ok lepas tu kami makan sarapan.. seterusnya aktiviti water war.. yang ni cannot go la..sebaik aku pakai hitam semua.. masa tu peserta tak bleh bawak apa2 barang pun..jom tengok gambar..
 sangat tak suke main game ni..

ni dugong ke duyung??

game ni tamat pada pukul 10 pagi.. kemudian kami di beri peluang sekali lagi untuk mandi laut.. sampai pukul 10.30 jek.. waaa....best2.. ombak akak tinggi dan kuat.. dah puas mandi kami bersiap2 diri untuk majlis penutup..oh ya..bukak khemah dulu ye..
 hiro2 kami..barisan guru2 yang menjayakan program ni..

 makan dulu cikit..tapi rasanye aku melantak lebih 10 keping biskut ni..haha..

tamatlah kem kami sepanjang berada di sana..
pengalaman terbaik buat aku..
thnx to all..


AisHaH@Eca/photo..editor

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.